Edukacja globalna
TEG 2020 zdalnie – Dzień piąty PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
piątek, 20 listopada 2020 17:35

 

Kliknij by zobaczyć galerię

20 listopada 2020 r. uczniowie klasy VII na zajęciach z języka polskiego w ramach podsumowania Tygodnia Edukacji Globalnej rozwiązywali quiz dotyczący zagadnień związanych z Edukacją Globalną. Pytania dotyczyły Celów Zrównoważonego Rozwoju, różnic pomiędzy krajami rozwiniętymi a rozwijającymi się, przestrzeganiem praw człowieka, wiedzy o organizacjach międzynarodowych. Zajęcia prowadziła Agnieszka Łaskowska.

Podczas zajęć w zdalnej grupie „Edukacja Globalna” uczniowie podawali konkretne przykłady zachowań ekologicznych i ich skutków podczas pandemii – przebywania przez dłuższy czas w pomieszczeniu, ucząc się i pracując zdalnie. I jednocześnie zastanawiali się, co trzeba zrobić, żeby świat uczynić lepszym. Poznali też Radio-Świat-online, słuchając najnowszych wiadomości i muzyki ze wszystkich kontynentów i zakątków świata (poznawanie krajów i kultur). Na zakończenie spotkania uczestnicy grupy zapoznali się z prezentacją multimedialną „Czy one muszą wyginąć?” (zagadnienie dotyczące 14 i 15 Celu Zrównoważonego Rozwoju). W ciągu ostatnich 50 lat człowiek swoją działalnością doprowadził do sytuacji, w której populacja dzikich zwierząt na Ziemi zmniejszyła się o 58%. Ludzie nie tylko polują na zwierzęta, ale także niszczą ich siedliska, wycinając lasy. Do tego wzrost CO2 w atmosferze doprowadza do katastrofalnych w skutkach zmian klimatycznych, które zaburzają równowagę środowiskową i pociągają za sobą całe populacje różnych gatunków zwierząt. Wkrótce może wyginąć np. pingwin równikowy czy morświn kalifornijski (obecnie jego populacja liczy 30 osobników). Zajęcia prowadził Andrzej Malinowski.

Z kolei tematem zajęć na godzinie z wychowawcą w klasie VIII były „Podstawowe czynniki funkcjonowania człowieka”. Uczniowie zapoznali się z Piramidą potrzeb, czyli prawdziwymi życiowymi potrzebami – praktycznym podejściem do tej kwestii. Wysłuchali piosenek („Nasz świat”) , w których zawarte są potrzeby współczesnych ludzi i ocena współczesnego świata. Wykonywali również plakaty związane z CZR. Prowadząca zajęcia, Marzenna Grodzicka zachęciła uczniów od obejrzenia filmu „Uczyńmy świat lepszym” w języku angielskim i wypowiedzi na jego temat: … Gdy wynagrodzenie, które rolnicy otrzymują za ciężką pracę jest ledwie wystarczające, gdy zmiany klimatu zagrażają przyszłości upraw kawy, drobni rolnicy w sposób szczególny odczuwają ciężar nierównego rozkładu sił w handlu. W filmie poznasz ludzi, którzy doświadczają tego na własnej skórze. W 2015 r. światowa społeczność uzgodniła 17 globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Czy te postanowienia wpłynęły na życie mieszkańców wsi z krajów Globalnego Południa? Z jakimi wyzwaniami mierzą się ludzie, bez których nie moglibyśmy cieszyć się smakiem kawy, herbaty czy czekolady? Czy jest nadzieja na ich lepszą przyszłość?

AM

 

 

 

Poprawiony: poniedziałek, 23 listopada 2020 15:33
 
TEG 2020 zdalnie – Dzień czwarty PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 19 listopada 2020 18:10

 

19 listopada 2020 r. na zajęciach wiedzy o społeczeństwie w klasie VIII poruszane były zagadnienia dotyczące Celów Zrównoważonego Rozwoju i problemów współczesnego świata. Agenda na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 zawierająca Cele ZR została przyjęta przez państwa członkowskie ONZ w 2015 r. Określa ona 17 celów oraz związanych z nimi 169 zadań, które mają być osiągnięte przez świat do 2030 r. Dotyczą one osiągnięć w pięciu obszarach: ludzie, planeta, dobrobyt, pokój i partnerstwo. W kwestii problemów współczesnego świata – łatwo było je określić i nazwać przez uczniów np.: zmiany klimatyczne, konflikty zbrojne, konflikty religijne, bieda, korupcja, brak bezpieczeństwa i dobrobytu. Zajęcia prowadził Andrzej Malinowski.

AM

 

Poprawiony: sobota, 21 listopada 2020 20:15
 
TEG 2020 zdalnie – Dzień trzeci PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 18 listopada 2020 16:45

 

Kliknij by zobaczyć galerię

18 listopada 2020 r. dzieci z zespołu wychowania przedszkolnego uczestniczyły w kolejnych stacjonarnych zajęciach Tygodnia Edukacji Globalnej, które były kontynuacją wczorajszego spotkania. Dzisiejszym tematem zajęć były „Dzieci – Twarze świata”. Przedszkolaki kolorowały rysunki przedstawiające dzieci z różnych krajów, układały z puzzli mapę świata oraz słuchały afrykańskich bajek. Zajęcia prowadziła Dorota Michałowska-Radzewicz.

Uczestnicy zdalnej grupy „Edukacja Globalna” zajmowali się zagadnieniem odnawialnych źródeł energii – rozwiązywali dwa testy (quizy) online. Ponadto dyskutowany był problem wszechobecnego plastiku – pod hasłem „Plastik jest wszędzie”. I rzeczywiście mikrocząsteczki plastiku są w deszczu, w żywności, w ubraniach, w wodzie … I sam plastik też jest wszędzie np. zabawki z plastiku, opakowania, długopisy, szczoteczki do zębów, piłki, guziki. Wszyscy zjadamy plastik. To nie jest obojętne dla naszego zdrowia. Zajęcia prowadził Andrzej Malinowski.

Z kolei uczniowie klasy piątej na zajęciach z języka polskiego omawiali zagadnienie tolerancji, które wpisuje się w Cele Zrównoważonego Rozwoju (Cel 5 i 10). Uczniowie zapoznali się z infografiką dotyczącą celów, obejrzeli prezentację multimedialną i filmy o tolerancji przygotowane przez Karolinę Rzodkiewicz. Każdy z uczniów mógł sprawdzić swoją wiedzę, rozwiązując quiz dotyczący omawianych zagadnień. Następnie uczniowie stworzyli na zajęciach chmurę wyrazową związaną z pojęciem „tolerancja”. Na koniec wszyscy wysłuchali optymistycznej piosenki pt. „Każdy jest inny”. Wszyscy uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Zajęcia przygotowały i prowadziły: Agnieszka Łaskowska i Karolina Rzodkiewicz.

Natomiast w klasie VIII odbyły się zajęcia na temat wytwarzania energii elektrycznej. Uczniowie dowiedzieli się, co jest w Polsce i Unii Europejskiej głównym źródłem energii oraz jaki procent stanowią OZE (odnawialne źródła energii) i jak z nich korzystano w latach 2016-2019. Uczestnicy zajęć obejrzeli również filmy związane z tym tematem („Skąd ten prąd?”, „OZE”) i wypełniali karty pracy. Zajęcia prowadziła Małgorzata Korotko.

Uczniowie  klasy VII podczas zajęć z chemii o „Zanieczyszczeniu powietrza" – obliczali swój ślad węglowy („Jaki świat zostawię”) – Cele: 3, 7 i 13 Zrównoważonego Rozwoju oraz projektowali plakat zachęcający do działań zmniejszających ilość gazów cieplarnianych. Ślad węglowy to całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt. Na przykład ślad węglowy organizacji obejmuje emisje spowodowane przez wszystkie jej działania, wliczając w to zużycie energii przez wykorzystane przez nią budynki i środki transportu. Są miejsca na świecie, w których litr wody ma wartość złota i są domy, w których czystą wodę spuszcza się do kanalizacji, nie myśląc o dalszych konsekwencjach, także dla całej planety. Zajęcia prowadziła Małgorzata Korotko.

AM

 

Poprawiony: środa, 18 listopada 2020 17:35
 
TEG 2020 zdalnie – Dzień drugi PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 17 listopada 2020 17:46

 

Kliknij by zobaczyć galerię

17 listopada 2020 r. dzieci z zespołu wychowania przedszkolnego uczestniczyły w stacjonarnych zajęciach edukacji globalnej. Ich tematem były Dzieci Globu. Przedszkolaki poznały najmniejszych mieszkańców naszej Ziemi - dzieci, ich zajęcia w różnych zakątkach świata i stroje. Zajęcia prowadziła Dorota Michałowska-Radzewicz.

Natomiast uczestnicy zdalnej grupy „Edukacja Globalna” zajmowali się dzisiaj zagadnieniem odnawialnych źródeł energii (OZE). Mimo że temat ten jest na ogół znany, to jednak trzeba o nim mówić i podejmować działania, których efektem będzie korzystanie przez nas - w naszych gospodarstwach ze źródeł energii odnawialnej, czyli m.in. energii pochodzącej ze Słońca, wody, ciepła wnętrza Ziemi. Odnawialne źródła energii zaspokajały w 2018 r. 20% zapotrzebowania ludzkości na energię. Zajęcia prowadził Andrzej Malinowski.

AM

 

Poprawiony: wtorek, 17 listopada 2020 18:22
 
TEG 2020 zdalnie – Dzień pierwszy PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
poniedziałek, 16 listopada 2020 19:46

 

Kliknij by zobaczyć galerię

16 listopada 2020 r. w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej 2020 dwudziestu uczniów (od klasy IV do VIII), którzy znaleźli się w nowo utworzonej grupie „Edukacja Globalna” – na gmailu (classroom) uczestniczyło w zdalnej prelekcji na temat: „Butelki PET i opakowania plastikowe w kontakcie z żywnością”.

W codziennym życiu tak często korzystamy z produktów wykonanych z plastiku, że większość z nas przestała w ogóle zwracać na niego uwagę. A powinniśmy, szczególnie w wypadku opakowań do przechowywania żywności. Zobacz czemu należy interesować się tematem PET i dlaczego butelka butelce nierówna… Tak zachęcił Andrzej Malinowski, prowadzący zajęcia do udziału w ciekawym spotkaniu. Uczniowie obejrzeli prezentację związaną z omawianym zagadnieniem, poznali oznakowania na butelkach plastikowych i innych opakowaniach; ponadto dowiedzieli się, jak i w co pakować oraz przechowywać żywność i napoje. Bezpiecznymi dla zdrowia są opakowania z numerami: 2, 4 i 5.

Z kolei uczniowie klasy III zajmowali się wraz ze swoją wychowaczynią, Urszulą Grzybowską problematyką wody – Przygody Wody, Wodnisia Modnisia. Po obejrzeniu filmu uczniowie wiedzieli już, czym jest słodka woda dla ludzi i ile jej jest na świecie; wskazywali też produkty spożywcze, do produkcji których zużywa się najmniej wody.

Natomiast uczniowie klasy IV, pod kierunkiem Agnieszki Łaskowskiej próbowali swoich sił w plakacie ekologicznym „To nasz świat! Uczyńmy go lepszym!”. Na plakacie koniecznie musiało być drzewo z liśćmi, na których zapisywane były pomysły na to, jak uczynić świat lepszym w zakresie poprawy relacji międzyludzkich, troski o zdrowie, walki z ubóstwem oraz poprawy edukacji.

Uczniowie klasy VII zastanawiali się nad tym - „Czym jest dla mnie wolność?”. W związku z tym przypomnieli wiadomości na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz obejrzeli film „Ghana – mali niewolnicy”. Do końca tygodnia uczniowie wykonają notatki wizualne dotyczące wolności. Zajęcia prowadziła Agnieszka Łaskowska.

AM

 

Poprawiony: poniedziałek, 16 listopada 2020 20:27
 
Tydzień Edukacji Globalnej zdalnie PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
sobota, 14 listopada 2020 14:47

 

W dniach 16-20 listopada 2020 r. będzie się odbywać Tydzień Edukacji Globalnej – w naszej szkole w zespole wychowania przedszkolnego – stacjonarnie, w klasach I-VIII zdalnie. Będą to m.in. pogadanki, prelekcje, prezentacje, konkursy, quizy na temat edukacji globalnej, w tym roku pod hasłem „To nasz świat. Uczyńmy go lepszym!”. W naszej szkole już od 6 lat uczniowie i nauczyciele zajmują się tematyką edukacji globalnej.

*Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.

*Edukacja globalna kładzie szczególny nacisk na: tłumaczenie przyczyn i konsekwencji zjawisk; ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę; przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń; przedstawianie perspektywy Globalnego Południa; kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw.

*Do aktualnych wyzwań globalnych zaliczyć można: zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie; poprawa jakości życia w krajach Globalnego Południa; zapewnienie zrównoważonego rozwoju; budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy bogatymi krajami Globalnej Północy i biednymi Globalnego Południa.

AM

 

Poprawiony: sobota, 14 listopada 2020 14:56
 

          

 
Nie dla Smogu! PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
sobota, 30 listopada 2019 12:16

 

Kliknij by zobaczyć galerię

Edukacja globalna (Cele: 7, 9, 13 ZR). 29 listopada 2019 r. w klasie VII odbyły się zajęcia na temat Eko-energii w walce ze smogiem. Ich celem było uświadomienie uczniom występowania zjawiska zanieczyszczenia powietrza i uwrażliwienie na potrzebę ochrony środowiska naturalnego. Szczególna uwaga została zwrócona na smog londyński i smog typu Los Angeles. Uczniowie poznali sposoby walki ze smogiem, wykonali doświadczenie „Smog w słoiku” i poznali alternatywne źródła energii (domino, karta pracy). Pytanie kluczowe brzmiało: Skąd czerpać bezpieczną dla środowiska energię?”. Uczniowie nie mieli najmniejszego problemu z odpowiedzią na to pytanie.

Zajęcia prowadziła Małgorzata Korotko.

AM

 

Poprawiony: sobota, 30 listopada 2019 12:27
 
Ratujmy pszczoły PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
sobota, 30 listopada 2019 11:58

 

Kliknij by zobaczyć galerię

Edukacja globalna (Cele: 2, 4, 9, 12, 13 i 15 ZR). 29.11.2019 r. w klasie VI odbyły się zajęcia w ramach EG na temat: Ratujmy pszczoły. Celem zajęć było poszerzenie wiedzy uczniów na temat pszczół i ich ochrony. Poruszono i opracowano następujące zagadnienia: ogólne informacje o pszczołach, rola pszczół w rolnictwie, przyczyny i skutki wymierania pszczół, jak pomóc pszczołom. Zastosowano m.in. metody pracy: burza mózgów, kryterialny poker, samodzielne dochodzenie do wiedzy. Pytanie kluczowe brzmiało: Gdzie są pszczoły, czy ktoś je widział?

Zajęcia prowadził Andrzej Malinowski.

AM

 

Poprawiony: sobota, 30 listopada 2019 12:15
 
Rozmowy o klimacie PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 28 listopada 2019 22:35

 

Kliknij by zobaczyć galerię

Edukacja globalna (Cel 13 ZR). 28 listopada 2019 r. w klasie VII odbyły się zajęcia na temat klimatu, jego zmian i przyszłości naszej planety. Uczniowie prowadzili rozmowy o klimacie, ale trochę inaczej niż zwykle – do jego lepszego zrozumienia wykorzystywali bliskoznaczność i wieloznaczność wyrazu „klimat” w określeniach i powiedzeniach. Podsumowaniem wymiany myśli była analiza faktów i mitów o klimacie – wykorzystanie informacji ze strony: www.naukaoklimacie.pl oraz odwiedziny strony internetowej Ministerstwa Klimatu.

Zajęcia prowadził Andrzej Malinowski.

AM

 

Poprawiony: czwartek, 28 listopada 2019 22:49
 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień piąty. Wielki Finał (część 1) PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
piątek, 22 listopada 2019 19:31

 

Kliknij by zobaczyć galerię

22.11.2019 r. Wielki Finał! Dzień warsztatowy. Nasze spotkanie z klimatem rozpoczęliśmy od ćwiczeń praktycznych – segregacji śmieci. Sekretarz szkoły, Ferdynand Grodzicki przedstawił wszystkim istotę, sens i system segregacji śmieci. Tym samym obalił wiele istniejących mitów na ten temat. Segregować czy nie? Odpowiedź na to pytanie była jednoznaczna – Tak! Uczniowie po kolei wrzucali śmieci do odpowiednich pojemników: papier, plastik, metal, szkło, różne, suche i mokre. Przy wrzucaniu śmieci do niewłaściwych pojemników, pojawiał się znak „Stop” i wtedy uczniowie dowiadywali się, dlaczego tak nie wolno było zrobić.

Następnym zadaniem, z którym trzeba było się zmierzyć było zaznaczenie przez każdą klasę trzech miejsc na mapie świata, które już powodują zmiany klimatu oraz zaznaczenie dwóch kontynentów, które pierwsze ucierpią przez zmiany klimatu. Żeby ratować klimat, to co trzeba zrobić? Tutaj należało wybrać spośród 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju tylko 3 i je omówić, uzasadniając swoje wybory. Liderzy poszczególnych klas bardzo ciekawie prezentowali wypracowane stanowiska w tej kwestii.

Kolejnym zadaniem warsztatowym było udzielenie odpowiedzi przez każdego ucznia na pytanie: Co każdy z nas może zrobić dla klimatu? Odpowiedzi/hasła zapisywane były na kartkach papieru, które później umiejscowione zostały przy „Ziemi, którą mamy tylko jedną!”.

Za zmiany klimatu odpowiedzialne są wszystkie państwa świata i w związku z tym przy „Ziemi, którą mamy tylko jedną” pojawiły się flagi państw. Reprezentanci poszczególnych krajów przemaszerowali po szkolnym korytarzu, obiecując, że najszybciej jak tylko mogą zajmą się działaniami w dziedzinie klimatu (13 Cel ZR), bo bez wspólnego działania ludzi na całym świecie nie uratujemy go. Obudźmy się! To ostatni dzwonek dla klimatu! I rzeczywiście … zadzwonił budzik!

AM

 

Poprawiony: niedziela, 24 listopada 2019 14:32
 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień piąty. Wielki Finał (część 2) PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
piątek, 22 listopada 2019 19:29

 

Kliknij by zobaczyć galerię

 

22.11.2019 r. Wielki Finał! Dzień warsztatowy. Po przemarszu reprezentacji poszczególnych państw przyszła pora na prezentację Ameryki Południowej. To zadanie wzięli na siebie uczniowie klasy VIII wraz z Agnieszką Łaskowską. Przedstawili środowisko społeczno-przyrodnicze tego kontynentu, po czym w ekologicznej akcji protestacyjnej stanowczo zaprotestowali przeciwko wycinaniu lasów w Amazonii. Bardzo szczegółowo omówili negatywne skutki zmian klimatu i możliwości adaptacyjne Ameryki Południowej w tym zakresie – powodzie, susze, cyklony tropikalne, hodowla bydła, wzrost erozji gleb, wylesianie, ubóstwo, choroby. Nie zapomnieli też o działaniach na rzecz ochrony klimatu w Ameryce Południowej (m.in. zrównoważone gospodarowanie ziemią, poprawa jakości pastwisk i jakości paszy). Uczniowie mieli na sobie ponczo – typowy strój tego kontynentu.

Natomiast klasa VII z wychowawcą Marzenną Grodzicką przedstawiła Amerykę Północną. Cel, który klasa sobie postawiła to walka ze śmieciami, które nas zasypują każdego dnia. Uczniowie zaprezentowali scenkę na ten temat, występując w maskach antysmogowych. I również przeprowadzili ekologiczną akcję protestacyjną pod hasłem „Mówimy Nie przeciwko – niszczeniu ekosystemów, nadmiernej konsumpcji, wycinaniu lasów, piecom węglowym, marnowaniu żywności, niesegregowanym śmieciom!”.

W ostatniej części Wielkiego finału Andrzej Malinowski zaprezentował typowe przedmioty-symbole obu Ameryk, a w bibliotece szkolnej odbyło się wysłuchanie opowieści „Jak afrykańskie żurawie zdobyły swoje korony”. Opowieść pochodzi z afrykańskiej Ugandy. Na jej podstawie uczniowie odpowiedzieli na pytanie - Dlaczego ludziom, roślinom i zwierzętom potrzebny jest deszcz (woda)? Zwrócili też uwagę na problem suszy występujący w wielu regionach świata oraz na konieczność oszczędzania wody. Na zakończenie uczestnicy spotkania (uczniowie kl. IV-VI) kolorowali godło Ugandy. Zajęcia prowadziła Marzanna Sienkiewicz.

W Tydzień Edukacji Globalnej zaangażowani byli wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły. Brawo!

AM

 

Poprawiony: piątek, 22 listopada 2019 20:29
 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień czwarty PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 21 listopada 2019 20:13

 

Kliknij by zobaczyć galerię

21.11.2019 r. Dzisiaj uczniowie klasy VI zaprezentowali Afrykę. Omówili także zagadnienia dotyczące klimatu na tym kontynencie i jego wpływu na cały świat. Zastanawiali się nad skutkami zmian klimatycznych w Afryce. Uwagę zwrócili na wysychającą Afrykę Subsaharyjską, że w niebezpieczeństwie jest rolnictwo, a tym samym życie wielu ludzi. Nadrzędnym wyzwaniem dla Afryki będzie zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego, zagrożonego zmianami opadów deszczu, suszami i nagłymi powodziami. Wyjałowienie gleb przyczyni się do spadku zbiorów kukurydzy, prosa i sorgo o 40-80% w latach 2030-2040. W Afryce Południowej roczne opady mogą się zmniejszyć nawet o 30%.We Wschodniej Afryce deszczu będzie więcej. Przekształcenie się sawanny trawiastej w lasy oraz wzrost dwutlenku węgla może zmniejszyć ilość pożywienia o tyle, ze niemożliwy będzie już wypas bydła. Afryka i Azja jako pierwsze ucierpią przez zmiany klimatu.

Uczniowie klasy VI zorganizowali także konkurs wiedzy o Afryce. Nagrodą były słodkie afrykańskie bułeczki. Z kolei Andrzej Malinowski zaprezentował przedmioty – symbole wybranych państw afrykańskich.

Odbywający się w naszej szkole Tydzień Edukacji Globalnej był okazją, aby przypomnieć wszystkim dzieciom o ważnej dla nich rocznicy. 20 listopada 2019 r. minęło 30 lat od uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. To szczególna umowa międzynarodowa, która zawiera szereg praw i wolności przysługujących dzieciom. W związku z upamiętnieniem tej rocznicy wszyscy uczniowie i nauczyciele, którzy ubrali się w kolorze niebieskim wykonali sobie pamiątkowe zdjęcie. Członkowie szkolnego koła wolontariatu (pod kierunkiem Agnieszki Łaskowskiej i Małgorzaty Skrockiej), z tej okazji przygotowali dla najmłodszych koleżanek i kolegów prezentację na temat praw dzieci oraz ich trudnej sytuacji w różnych częściach świata. Uczniowie obejrzeli też film pt. „Dzieci mają głos”.

_______________________________

Według danych UNICEF w najbiedniejszych krajach świata średnio jedno na czworo dzieci jest wykorzystywanych do pracy; większość dzieci, które nie chodzą do szkoły żyje na trenach Afryki Subsaharyjskiej; ponad 100 mln ludzi nie potrafi czytać i pisać.

AM

 

Poprawiony: czwartek, 21 listopada 2019 21:30
 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień trzeci PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 20 listopada 2019 19:51

 

Kliknij by zobaczyć galerię

20.11.2019 r. Czujesz klimat? Zmieniajmy świat małymi kroczkami! Tak brzmi temat warsztatowych zajęć bibliotecznych, w których wzięli udział uczniowie klasy VI w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej. Zajęcia odbyły się w Bibliotece Pedagogicznej w Olecku, a prowadziła je pani Agnieszka Makarewicz (organizacja wyjazdu: Agnieszka Łaskowska i Marzanna Sienkiewicz). Na początku zajęć uczniowie omówili Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz zmiany klimatyczne zachodzące w Polsce i na świecie. Następnie wymienili problemy związane ze środowiskiem w swoim najbliższym otoczeniu i wskazali konkretne propozycje rozwiązań korzystnych dla środowiska w zakresie czystości i oszczędzania wody, odpowiedzialnego gospodarowania odpadami i świadomego konsumpcjonizmu.

Dzisiejszego dnia, uczniowie klasy V z wychowawcą Marzanną Wasilewską przedstawili Azję. W prezentacji uwzględniono zagadnienia dotyczące ogólnych informacji o kontynencie (bo bez poznania świata, ludzi, ich kultury, gospodarki, przyrody … nie da się mówić o klimacie) oraz o przyczynach zmian klimatu w Azji. Na opracowanym plakacie znalazły się informacje o zagrożeniach klimatycznych na tym kontynencie. Podstawowym produktem żywnościowym w Azji jest ryż, dlatego jakiekolwiek problemy, które w wyniku zmian klimatu zaistnieją w systemach produkcji ryżu, mogą poważnie osłabić bezpieczeństwo żywnościowe. Uprawa ryżu generuje znaczne ilości metanu, który jest silnym gazem cieplarnianym, dlatego ograniczanie jego emisji będzie ważnym działaniem łagodzącym zmiany klimatu w Azji. Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) stwierdził, że częstotliwość występowania chorób mających związek z klimatem zwiększyła się w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej wraz ze wzrostem temperatury i zmienności opadów. Ekstremalne zjawiska pogodowe są częste w tej części świata, ale wraz ze zmianami klimatu będą rosły ich częstotliwość i gwałtowność.

Andrzej Malinowski zaprezentował wybrane przedmioty, które są popularne w Azji i są jej symbolami. Przedstawił też Rwandę, jako przykład państwa, które dba o zrównoważony rozwój, realizując jego cele.

_______________________________

Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zawierająca Cele Zrównoważonego Rozwoju została przyjęta  przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ w dniu 25 września 2015 r. w Nowym Jorku. Agenda określa 17 Celów ZR oraz związanych z nimi 169 zadań, które mają być osiągnięte przez świat do 2030 r.

AM

 

Poprawiony: środa, 20 listopada 2019 20:31
 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień drugi PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 19 listopada 2019 19:10

 

Kliknij by zobaczyć galerię

19.11.2019 r. Dzisiaj uczniowie klasy III (wychowawca Beata Roszkowska) przedstawili Australię i Oceanię, natomiast uczniowie kl. IV wraz z Marzanną Sienkiewicz – Europę. W prezentacjach znalazły się zagadnienia dotyczące ogólnych informacji o kontynentach oraz o przyczynach zmian klimatu w Australii i Europie. Każda z tych klas przygotowała także plakat informujący o tym, jakie działania należy podjąć na konkretnym kontynencie, by przeciwdziałać tym zmianom i ich skutkom.

Dzisiejsze spotkanie było wspólną rozmową-dyskusją na temat zagrożeń, jakie wynikają ze zmian klimatycznych na świecie na przykładzie obu kontynentów. W Australii zmiany klimatyczne już trwają. Są to upały i powodzie. „Średnie temperatury w Australii są obecnie o 1 stopień wyższe niż na początku poprzedniego stulecia. To ponad dwukrotnie więcej niż średnia liczona dla całej planety. W ciągu ostatnich 15 lat aż 13 z nich zapisało się jako najgorętsze w historii! Od 1950 roku każda kolejna dekada była cieplejsza od poprzedniej. Wraz z powietrzem ogrzewa się także ocean. Temperatura powierzchni otaczającego Australię morza wzrosła w ciągu ostatnich 100 lat aż o 0,8 stopnia, osiągając rekordową wartość w 2010 r. Do końca tego stulecia w całej Australii występować będą coraz częściej długotrwałe okresy zmniejszonych opadów oraz suszy”. Upały i susze w ciągu ostatnich lat uderzyły w australijskie rolnictwo. Istotnym czynnikiem sprawczym są działania ludzi, którzy eksploatują glebę w sposób nadmierny oraz niszczą lasy. Ponadto Australia zmaga się z katastrofalnymi pożarami … właśnie lasów i buszu.

Z kolei w Europie największy wzrost temperatury zaobserwowano na południu kontynentu latem i w regionie arktycznym zimą; pod względem ilości opadów, w Europie Południowej odnotowuje się ich spadek, a w Północnej wzrost. Zmiana klimatu nie pozostaje bez wpływu na ekosystemy, czego konsekwencją jest migracja wielu gatunków roślin i zwierząt na północ oraz na wyżej położone obszary. Zjawisko to ma ogromne znaczenie dla takich sektorów działalności człowieka, jak rolnictwo, leśnictwo, produkcja energii, turystyka i infrastruktura, a jego konsekwencje dla Europy będą w większości negatywne.

Regiony, w tym obszary miejskie, szczególnie narażone na zmianę klimatu w Europie znajdują się: w krajach Europy Południowej i basenu Morza Śródziemnego; na obszarach górskich; w strefach przybrzeżnych, deltach i na obszarach zalewowych; na obszarach położonych najdalej na północ i w Arktyce.

W spotkaniu wzięli udział wszyscy uczniowie szkoły.

AM

 

Poprawiony: środa, 20 listopada 2019 18:38
 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień pierwszy PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
poniedziałek, 18 listopada 2019 22:04

 

Kliknij by zobaczyć galerię

18.11.2019 r. Tegoroczny Tydzień Edukacji Globalnej przebiega pod hasłem „Obudźmy się! To ostatni dzwonek dla klimatu!” (13 cel ZR – Działania w dziedzinie klimatu). Lider Edukacji Globalnej w szkole – Andrzej Malinowski przedstawił Cele Zrównoważonego Rozwoju i omówił klimat na Ziemi. Następnie uczniowie klasy I z wychowawczynią, Małgorzatą Skrocką przedstawili Arktykę, natomiast uczniowie kl. II (wychowawca Urszula Grzybowska) prezentowali Antarktydę. W prezentacjach znalazły się następujące zagadnienia:

1) wielkość kontynentu, liczba ludności, liczba państwa, języki urzędowe, klimat, charakterystyczne rośliny, charakterystyczne zwierzęta, typowe stroje, muzyka, zabytki, atrakcje turystyczne, rolnictwo, hodowla, przemysł, ciekawostki;

2) informacja, jakie są przyczyny zmian klimatu na konkretnym kontynencie/miejscu i co trzeba zrobić, żeby temu zapobiec.

Ponadto każda z tych klas przygotowała plakat informujący o tym, jakie działania należy podjąć na konkretnym kontynencie/miejscu, by przeciwdziałać zmianom klimatu i ich skutkom.

Uczniowie stwierdzili, że problemem jest topnienie lodowców i zmniejszanie się lądolodu na Antarktydzie. Antarktyda ociepla się 4-5 razy szybciej niż reszta planety. Gdyby stopić pokrywę lodową tego kontynentu, poziom wód na Ziemi podniósłby się o 60 m. Jeśli poziom mórz podniesie się zaledwie o metr do końca wieku, będzie to oznaczać dewastację Florydy, Wietnamu i Bangladeszu. Setki milionów ludzi żyjących na tych terenach czeka zagłada.

Następnie uczniowie podali przykłady, co każdy z nas może zrobić dla ochrony klimatu – lodowców na Antarktydzie i w Arktyce:

- ograniczyć spalanie śmieci i wszelkich odpadów;

- zachęcać dorosłych do stosowania nowoczesnych rozwiązań, jakimi są odnawialne źródła energii;

- oszczędzać energię elektryczną w domu i w szkole;

- oszczędzać papier i wodę;

- sortować odpady;

- chronić lasy, sadzić rośliny ogrodowe i drzewa.

AM

 

Poprawiony: poniedziałek, 18 listopada 2019 22:28
 
Ocieplenie klimatu w Polsce PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 13 listopada 2019 22:31

 

Kliknij by zobaczyć galerię

13 listopada 2019 r. w klasie I odbyły się zajęcia z edukacji globalnej dotyczące ocieplenia klimatu w Polsce na przestrzeni kilkudziesięciu ostatnich lat. Uczniowie obejrzeli film edukacyjny ukazujący zmiany klimatyczne oraz skutki tego zjawiska dla przyszłych pokoleń. Zapoznali się też ze sposobami wpływającymi na ograniczanie zjawiska ocieplania. Podczas zajęć dzieci korzystały z mapy politycznej Europy, zaznaczały na niej Polskę oraz kraje sąsiadujące z nią. Przy pomocy demonstracyjnych termometrów oznaczały temperaturę powietrza oraz jej zmiany na przestrzeni lat. Przeprowadzone zajęcia podniosły poziom świadomości uczniów związanej ze zjawiskiem ocieplania się klimatu.

Małgorzata Skrocka

 

Poprawiony: środa, 13 listopada 2019 22:46
 
Mój dzień - edukacja globalna PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 06 grudnia 2018 20:53

Kliknij by zobaczyć galerię

6 grudnia 2018 r. w klasie VII odbyły się zajęcia z edukacji globalnej – „Mój dzień”. Była to realizacja Celu 11.: Zrównoważone miasta i społeczności w postaci gry planszowej. Gra przedstawia przeciętny dzień z życia dziecka. Jej celem jest uświadomienie globalnych współzależności, które dotyczą nas wszystkich, a z których często nie zdajemy sobie sprawy. Uczniowie zostali zapoznani z mechanizmami globalnych współzależności, zdobyli i usystematyzowali wiedzę. Gra skłoniła ich do refleksji dotyczących tego, jak globalne współzależności wpływają na życie każdego z nas i jak naszymi codziennymi indywidualnymi decyzjami wpływamy na środowisko i losy innych ludzi. Poruszone zostały zagadnienia: życie w mieście, zakupy, odpady, imigranci-uchodźcy, oszczędzanie wody i energii. Grę prowadził Andrzej Malinowski.

AM

Poprawiony: czwartek, 06 grudnia 2018 21:03
 
Globalne ocieplenie klimatu PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 05 grudnia 2018 19:57

 

Kliknij by zobaczyć galerię

5.12.2018 r. w przeddzień Mikołajek dzieci z zerówki i ZWP starały się rozwiązać problem globalnego ocieplenia klimatu – realizacja 13. Celu Zrównoważonego Rozwoju: Działania w dziedzinie klimatu. Zastanawiały się nad jego wpływem na zwierzęta żyjące na dalekiej północy i dalekim południu, w krainie wiecznych lodów. Wniosek naszych przedszkolaków: Po znacznym ociepleniu klimatu na Antarktydzie zwierzęta wyginą, tak jak przed milionami lat dinozaury. Czy mają rację? Dzieci wykonały też makietę: Zwierzęta i ludzie dalekiej północy i południa.

Prowadząca zajęcia: Beata Kamińska-Kołodzińska

BKK

 

Poprawiony: czwartek, 06 grudnia 2018 22:33
 
Fairtrade PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 05 grudnia 2018 19:25

 

Kliknij by zobaczyć galerię

5 grudnia 2018 r. w klasie VII odbyły się zajęcia z edukacji globalnej, których tematem był Fairtrade – nowy model funkcjonowania handlu - uczciwe ceny skupu i poprawa warunków pracy to szansa na lepsze życie i bardziej stabilną przyszłość dla społeczności rolniczych z krajów globalnego Południa. Sprawiedliwy Handel to partnerstwo handlowe, oparte na dialogu, przejrzystości i szacunku, które dąży do większej równości w handlu międzynarodowym. Przyczynia się do zrównoważonego rozwoju przez oferowanie lepszych warunków handlowych oraz ochronę praw marginalizowanych producentów i pracowników najemnych, szczególnie w krajach Południa.

Podczas zajęć realizowany był Cel 12. Zrównoważonego Rozwoju: Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja.

Prowadzący zajęcia: Andrzej Malinowski

AM

 

Poprawiony: środa, 05 grudnia 2018 19:40
 
Zasoby wodny pitnej PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
poniedziałek, 03 grudnia 2018 21:23

 

Kliknij by zobaczyć galerię

3 grudnia 2018 r. w klasie III odbyły się zajęcia w ramach edukacji globalnej na temat zasobów wody pitnej na świecie – realizacja Celu 6 Zrównoważonego Rozwoju – Czysta woda i warunki sanitarne.

Prowadząca zajęcia: Małgorzata Skrocka

MS

 

Poprawiony: poniedziałek, 03 grudnia 2018 21:34
 
Jak przetrwać w krainie mrozu? PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
poniedziałek, 03 grudnia 2018 18:32

 

Kliknij by zobaczyć galerię

3 grudnia 2018 r. w klasie II odbyły się zajęcia w ramach edukacji globalnej na temat Antarktydy – cel 15 Zrównoważonego Rozwoju: Życie na lądzie. Uczniowie poznali położenie Antarktydy, warunki życia na kontynencie oraz faunę i florę.

Prowadząca zajęcia: Beata Roszkowska

BR

 

Poprawiony: poniedziałek, 03 grudnia 2018 18:47
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Owoce Południa na stołach Północy PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
sobota, 24 listopada 2018 18:23

 

Kliknij by zobaczyć galerię

23 listopada 2018 r. w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie klas I- III SP zwrócili uwagę na znaczenie owoców tropikalnych w życiu mieszkańców państw Północy. Dzięki owocom południowym mamy możliwość wzbogacenia smaków owocowych, możemy też urozmaicić naszą dietę w oparciu o egzotykę. Po obejrzeniu prezentacji multimedialnej na temat owoców tropikalnych, uczniowie wykonali sałatkę owocową z kiwi, ananasów, brzoskwiń, bananów, pomarańczy i mandarynek. Podczas wspólnej degustacji omówiono znaczenie owoców i warzyw w życiu człowieka, realizując przy tym zagadnienia dotyczące Celu 3. Zrównoważonego Rozwoju: Dobre zdrowie i jakość życia.

Organizacja: Beata Roszkowska, Urszula Grzybowska, Małgorzata Skrocka.

MS

 

 

Poprawiony: sobota, 24 listopada 2018 18:41
 
Tydzień Edukacji Globalnej – Czysta energia PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
sobota, 24 listopada 2018 17:26

Kliknij by zobaczyć galerię

23.11.2018 r. Dzieci z przedszkola, na przykładzie turbiny wiatrowej dowiedziały się o alternatywnych źródłach pozyskiwania energii elektrycznej i konieczności jej oszczędzania. Wspólnie wykonały makietę farmy wiatrowej.

Prowadząca: Beata Kamińska-Kołodzińska

AM

 

Poprawiony: sobota, 24 listopada 2018 17:44
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Prognoza dla świata do 2050 r. PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 22 listopada 2018 19:38

Kliknij by zobaczyć galerię

22.11.2018 r. uczniowie kl. VIII i III G wzięli udział w warsztatach na temat Prognozy dla świata do 2050 r. Poruszane były zagadnienia dotyczące wzrostu liczby ludności i jego wpływu na klimat oraz środowisko. Uczniowie obejrzeli także film pt. ”Energia przyszłości – Ekomiasta”.

Prowadzący: Andrzej Malinowski

AM

Poprawiony: czwartek, 22 listopada 2018 20:02
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Wychowanie fizyczne w języku koreańskim PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 22 listopada 2018 19:22

 

Kliknij by zobaczyć galerię

22.11.2018 r. Dzisiejsze zajęcia wychowania fizycznego we wszystkich klasach odbywały się w języku koreańskim. Uczniowie próbowali swoich sił w Taekwondo, narodowym sporcie Korei (tradycyjna sztuka walki) – Zajęcia "Taekwondo dla początkujących".

Prowadzący: Dorota Miszczak

AM

 

Poprawiony: czwartek, 22 listopada 2018 19:37
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Świat w obliczu wyzwań PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 22 listopada 2018 19:04

Kliknij by zobaczyć galerię

W czwartek, 22 listopada 2018 r. uczennice ze Szkolnego Koła Wolontariatu przygotowały krótkie wystąpienie dotyczące wolontariatu w kontekście edukacji globalnej. Najpierw uczniowie klasy V, VII, VIII oraz III gimnazjum obejrzeli film pt. „Cele zrównoważonego rozwoju” oraz prezentację dotyczącą globalnych problemów i wyzwań. Dowiedzieli się również o misji Polskiej Akcji Humanitarnej na świecie. Następnie uczennice przedstawiły ideę wolontariatu, który stanowi filar walki z problemami współczesnego świata, pozwala „działać lokalnie i myśleć globalnie”. Na zakończenie uczniowie obejrzeli film pt. „Wszystko co dajesz, wraca”.

Opiekę nad przedsięwzięciem sprawowały: Małgorzata Skrocka i Agnieszka Łaskowska.

 

Poprawiony: czwartek, 22 listopada 2018 19:22
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Jaki jest świat? PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 21 listopada 2018 21:10

 

Kliknij by zobaczyć galerię

21.11.2018 r. Dzisiaj słuchaliśmy muzyki francuskiej. Uczniowie klasy V i VI obejrzeli film „Mali niewolnicy” i dyskutowali na temat sytuacji dzieci w różnych krajach. Dzieci z zespołu wychowania przedszkolnego próbowały odpowiedzieć na pytania jacy jesteśmy, co nas różni, a co łączy i dlaczego. W klasach pojawiły się gazetki na temat edukacji globalnej.

AM

 

Poprawiony: czwartek, 22 listopada 2018 17:19
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Meksyk PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 21 listopada 2018 20:55

 

Kliknij by zobaczyć galerię

21 listopada 2018 r. w ramach TEG odbyła się prelekcja na temat Meksyku – dzień dzisiejszy i przyszłość. W spotkaniu prowadzonym przez p. Andrzeja Malinowskiego uczniowie klas: VII, VIII i III G poznali środowisko przyrodnicze kraju, jego społeczeństwo, zagrożenia i rozwój. Mieli też okazję spróbowania sałatki meksykańskiej przygotowanej przez p. Justynę Adamczyk.

AM

 

Poprawiony: środa, 21 listopada 2018 21:09
 
Międzypowiatowa grywalizacja PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 20 listopada 2018 22:54

 

Kliknij by zobaczyć galerię

We wtorek, 20 listopada 2018 r. w Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku odbyła się Międzypowiatowa grywalizacja pn. „Czysta i nowoczesna energia”. Uczestnikami grywalizacji byli uczniowie z 15 szkół województwa warmińsko-mazurskiego. Naszą szkołę reprezentowali: Aleksandra Jankowska i Bartosz Wołyniec (kl. III G). Uczniowie (podzieleni losowo na grupy) sprawdzali swoje wiadomości i umiejętności (i nabywali nowych) w zakresie geografii, fizyki, chemii i biologii, wykonując zadania i czynności związane z energią odnawialną – realizacja celu 7. Zrównoważonego Rozwoju – „Zapewnić wszystkim dostęp do źródeł stabilnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii po przystępnej cenie” (każde województwo realizuje jeden z 16 celów, wszystkich celów jest 17). Zadania wykonywane były na pięciu stacjach: Energia z biomasy, Energia wiatru, Energia Słońca, Energia wody i Energia geotermalna. Zwyciężyła grupa I, zdobywając 45 punktów.

Nasza szkoła była współorganizatorem międzypowiatowej grywalizacji (wraz z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie i Warmińsko-Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli Filia w Olecku). Przygotowała również jedną ze stacji – Energia z biomasy, którą prowadził p. Ferdynand Grodzicki.

Organizacja wyjazdu: Andrzej Malinowski (koordynator MG), Ferdynand Grodzicki

AM

 

Poprawiony: wtorek, 20 listopada 2018 23:26
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Dzieci z różnych stron świata PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 20 listopada 2018 22:28

 

Kliknij by zobaczyć galerię

20.11.2018 r. W ramach TEG, uczniowie klasy I poznawali świat, w którym żyją dzieci na różnych kontynentach. Poznawały ich codzienny dzień i marzenia. Obejrzały prezentację „Dzieci z różnych stron świata i ich domy”. Wykonały też plakaty pod hasłem: „Świat małego człowieka” i kolorowały kulę ziemską.

Organizacja zajęć: Urszula Grzybowska

UG

 

Poprawiony: wtorek, 20 listopada 2018 22:54
 
Tydzień Edukacji Globalnej - "Chuchuua" PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 20 listopada 2018 21:58

 

Kliknij by zobaczyć galerię

Wtorek, 20.11.2018 r. w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej był dniem poświęconym Hiszpanii. Na przerwach można było posłuchać muzyki hiszpańskiej. Uczniowie klas I–VIII i kl. III gimnazjum obejrzeli prezentację multimedialną dotyczącą historii, kultury i życia społecznego Hiszpanii oraz filmy pokazujące flamenco – zjawisko kulturowe obejmujące muzykę, śpiew, taniec, strój. Następnie rozwiązywali zagadki dotyczące Hiszpanii i próbowali tapas, czyli różnorodnych przekąsek. Warunkiem degustacji było poproszenie o przekąskę w języku hiszpańskim. Najmłodsze dzieci wykonały taniec do piosenki „Chuchuua”.

Organizacja Dnia Hiszpańskiego: Katarzyna Luto, Agnieszka Łaskowska

 

Poprawiony: środa, 21 listopada 2018 21:10
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Dostęp do wody na świecie PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 20 listopada 2018 21:37

 

Kliknij by zobaczyć galerię

W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej we wtorek, 20.11.2018 roku uczniowie klasy VIII wzięli udział w lekcji bibliotecznej w Bibliotece Pedagogicznej w Olecku. Zajęcia dotyczące dostępu do wody w różnych częściach świata prowadziła pani Agnieszka Makarewicz. Na początku zajęć zaprezentowała uczniom infografiki dotyczące zużycia wody w rolnictwie i przemyśle oraz informacje na temat stanu zanieczyszczenia wód. Okazuje się, że do produkcji jednej koszuli w Azji potrzeba jej aż 2 720 l, a na świecie więcej ludzi ma dostęp do telefonu komórkowego, niż do urządzeń sanitarnych, zaś choroby brudnych rąk zbierają śmiertelne żniwo. W dalszej części zajęć uczniowie dzielili się swoimi pomysłami na to, w jaki sposób można oszczędzać wodę i wykonali doświadczenie polegające na wypiciu niewielkiej ilości wody z trzech różnych kubków. Potem musieli wskazać tę wodę, która smakowała im najbardziej. Okazało się, że woda z kranu była smaczniejsza od tej z butelki. Zajęcia zakończyły się wspólną zabawą, która pochodzi z Indonezji.

Organizacja wyjazdu: Marzanna Sienkiewicz, Agnieszka Łaskowska

 

Poprawiony: wtorek, 20 listopada 2018 21:55
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Mały człowiek ... PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 20 listopada 2018 21:25

 

Kliknij by zobaczyć galerię

20.11.2018 r. "Mały człowiek w wielkim świecie" - pod takim hasłem dzieci z oddziału przedszkolnego poznawały życie i tradycje swoich rówieśników w innych krajach. Kształtowały też w sobie postawę tolerancji i empatii.

BKK

 

Poprawiony: wtorek, 20 listopada 2018 21:55
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Energia wiatru PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 20 listopada 2018 21:11

 

Kliknij by zobaczyć galerię

Dzisiaj, 19 listopada 2018 r. rozpoczął Tydzień Edukacji Globalnej - coroczna międzynarodowa akcja edukacyjna organizowana w celu zwrócenia uwagi Europejczyków na problemy o charakterze globalnym i potrwa do 25 listopada. Codziennie w naszej szkole będą realizowane przedsięwzięcia z nim związane. Tegoroczne hasło TEG brzmi: „Odpowiedzmy na wyzwania zmieniającego się świata!”. W pierwszym dniu TEG uczniowie słuchali muzyki japońskiej, a najmłodsze dzieci z zespołu wychowania przedszkolnego dowiedziały się, do czego wykorzystywana jest siła wiatru i dlaczego należy oszczędzać energię elektryczną. Przedszkolaki wskazały też niszczycielską działalność huraganów i trąb powietrznych.

AM

 

Poprawiony: wtorek, 20 listopada 2018 21:25
 
Festyn Europejski w Lenartach PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
piątek, 11 maja 2018 16:51

Kliknij by zobaczyć galerię

W piątek, 11 maja 2018 r. w Lenartach odbył się Festyn Europejski. Wzięli w nim udział uczniowie i nauczyciele naszej szkoły oraz z Babek Oleckich. Przygotowania do festynu trwały od dwóch tygodni, ponieważ należało przygotować wybrany strój europejski, występ artystyczny, potrawy krajów europejskich. Podczas europejskiego spotkania odbył się m.in. bieg z przeszkodami, konkurs kulinarny, konkurs na strój, mini playback show. Można było spróbować swoich sił w Europejskim Kole Fortuny (prawidłowe odpowiedzi były nagradzane) oraz smacznych kiełbasek z grilla i wypieków. Prawie wszyscy uczestnicy festynu korzystali z dmuchanej zjeżdżalni, co stanowiło niesamowitą atrakcję dla najmłodszych.

Miłym akcentem podczas festynu było wystąpienie dyrektor szkoły, pani Beata Prześniak, która wręczyła panu Stanisławowi Ciechanowiczowi – prezesowi OSP w Lenartach statuetką Przyjaciela Szkoły Podstawowej w Judzikach.

Organizacja festynu: Ochotnicza Straż Pożarna w Lenartach

Przygotowanie uczniów: wszyscy nauczyciele

AM

 

Poprawiony: piątek, 11 maja 2018 17:39
 
Ryż - globalna roślina żywieniowa PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 30 listopada 2017 20:52

Kliknij by zobaczyć galerię

29 listopada 2017 r. w klasie II i III gimnazjum odbyły się dwugodzinne zajęcia z edukacji globalnej na temat wyżywienia ludności świata. Na godzinie uczniowie dowiedzieli się, gdzie najwięcej na świecie uprawia się ryżu, a także obejrzeli film pt. „Jeden dzień z życia Miao”, przedstawiający grupę rolników pracujących na polu ryżowym. Na drugich zajęciach uczniowie zrobili dwie sałatki ryżowe, które próbowali jeść patyczkami.

Prowadzący zajęcia: Beata Roszkowska.

BR

Poprawiony: czwartek, 30 listopada 2017 21:02
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Podsumowanie PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
poniedziałek, 27 listopada 2017 17:03

Kliknij by zobaczyć galerię

27 listopada 2017 r., na apelu szkolnym został podsumowany Tydzień Edukacji Globalnej „Przyszłość świata zależy od nas!”, który odbywał się w naszej szkole w terminie od 20 do 24 listopada 2017 r.  Zostały również odczytane i przypomniane Cele Zrównoważonego Rozwoju.

AM

 

 

Poprawiony: poniedziałek, 27 listopada 2017 17:19
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Dzień piąty PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
piątek, 24 listopada 2017 19:12

Kliknij by zobaczyć galerię

24 listopada 2017 r. – w piątym dniu Tygodnia Edukacji Globalnej dzieci z zespołu wychowania przedszkolnego i oddziału przedszkolnego inscenizowały wiersze z różnych stron świata w języku angielskim (organizacja zajęć – Katarzyna Luto). Ponadto dzieci z oddziału przedszkolnego poznawały Prawa Dziecka. Dowiedziały się, że bez względu na kolor skóry czy miejsce zamieszkania wszystkie dzieci mają takie same prawa. Zajęcia prowadziła Beata Kamińska-Kołodzińska. Wszyscy uczniowie obejrzeli fragmenty filmu pt. „Home: Ziemia S.O.S.” i dyskutowali na przyszłości świata. Na każdej przerwie międzylekcyjnej słuchali piosenek amerykańskich. Uczniowie klasy III G wzięli udział w zajęciach dotyczących problemu dyskryminacji. Odbyły się one w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Olecku. Prowadziła je Agnieszka Makarewicz. Uczestnicy zajęć zapoznali się z ikonografiką ilustrującą aspekty edukacji globalnej i cele zrównoważonego rozwoju, uczestniczyli w ćwiczeniach dotyczących etykietowania, stereotypów i przynależności do grup społecznych, odegrali również scenki dramowe, po których podzielili się swoimi refleksjami. Ponadto uczniowie obejrzeli wystawę „Etiopia i Panama”, poznając w ten sposób warunki życia mieszkańców jednego z najuboższych i jednego z rozwijających się krajów świata (organizacja wyjazdu: Agnieszka Łaskowska, Marzenna Sienkiewicz). Odbył się także konkurs wiedzy o Włoszech – w formie testu, przygotowany przez Marzennę Grodzicką. Wzięli w nim udział chętni uczniowie z klas IV-VII SP i II-III G. Rozstrzygnięcie konkursu jak i podsumowanie Tygodnia Edukacji Globalnej nastąpi w poniedziałek, 27.11.2017 r.

AM

Poprawiony: piątek, 24 listopada 2017 19:38
 
Tydzień Edukacji Globalnej 2017 - Dzień czwarty PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 23 listopada 2017 21:40

Kliknij by zobaczyć galerię

W czwartek, 23 listopada 2017 r. – w czwartym dniu Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie klas: IV, V, VI, VII SP i II G uczestniczyli w prelekcji na temat: „Panama. Wczoraj-dziś-jutro”. Prelekcję wygłosił Andrzej Malinowski. Uczennice klasy II G: Julia Domańska, Aleksandra Sienkiewicz i Aleksandra Jankowska (pod kierunkiem Marzenny Grodzickiej) w ramach „Smaków świata” przygotowały włoskie kanapki, które wszystkim bardzo smakowały. Uczniowie klas I-III SP obejrzeli prezentację pt. „Dzieci z różnych stron świata i ich domy”, opracowaną przez Urszulę Grzybowską oraz wzięły udział grach i zabawach, przygotowanych przez Beatę Roszkowską i Małgorzatę Skrocką. Były to: wietnamska zabawa „Bit Mat Bat De”, czyli „Łapanie gęsi z zawiązanymi oczami”; Banyoka, czyli Wąż – zabawa zambijska; zabawa nepalska „Machha machha bhyaguto”, czyli „Ryba i żaba”; „Titicaca hula bula, czyli „Głuchy telefon” – zabawa peruwiańska. Na każdej przerwie międzylekcyjnej uczniowie słuchali piosenek azjatyckich.

AM

Poprawiony: piątek, 24 listopada 2017 19:38
 
Tydzień Edukacji Globalnej - Dzień trzeci PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 22 listopada 2017 19:56

Kliknij by zobaczyć galerię

22 listopada 2017 r. (środa) w trzecim dniu Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie klasy V i VI SP dyskutowali na temat zasobów wodnych Ziemi i ich różnym dostępie dla każdego Ziemianina. Podstawą do dyskusji były fragmenty filmów: „Woda pierwotna”, „Ziemia pod wodą”, „Światowa odwilż”, „Globalne ocieplenie”. Dzieci z zespołu wychowania przedszkolnego i oddziału przedszkolnego poznawały ciekawe gry i zabawy z różnych zakątków Ziemi, przygotowane i prowadzone przez Beatę Kamińską-Kołodzińską i Dorotę Michałowską-Radzewicz. Na każdej przerwie międzylekcyjnej uczniowie słuchali piosenek afrykańskich.

AM

 

Poprawiony: środa, 22 listopada 2017 20:14
 
Tydzień Edukacji Globalnej 2017 - Dzień drugi PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 21 listopada 2017 20:30

Kliknij by zobaczyć galerię

21 listopada 2017 r. (wtorek) w drugim dniu Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie klasy II i III G dowiedzieli się o odpowiedzialnej konsumpcji – Jaka kura, takie jajko, czyli oznakowania i certyfikaty pomocne w podejmowaniu decyzji konsumpcyjnych (uczciwy handel, odpowiedzialne zakupy): Fairtrade, Euroliść, Ekoland, MSC, ECOCERT, Soil Association, UTZ. Poznali także producentów ubrań – Kto najczęściej szyje nasze ubrania?; Za co płacisz, kupując parę sportowych butów?. Zajęcia prowadził Andrzej Malinowski. Z kolei uczniowie klasy III gimnazjum wraz z nauczycielami: Agnieszką Łaskowską i Katarzyną Luto przeprowadzili dla uczniów klas I-III SP quiz wiedzy na temat świata. Ponadto obejrzeli fragmenty filmów i wysłuchali piosenki Michaela Jacksona „We are the world” w wykonaniu Julii Domańskiej i Aleksandry Jankowskiej, a także wzięli udział w afrykańskiej zabawie. Spotkanie odbyło się pod hasłem „Dostęp do edukacji w różnych częściach świata”. Uczniowie klas: VII SP, II i III G uczestniczyli w spotkaniu-prelekcji na temat „Życie w Palestynie. Edukacja pod okupacją”. Prelekcję wygłosiła dr Ida Schabieńska, wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Suwałkach (absolwentka filologii orientalnej i arabistyki). Przedstawiła sytuację w Autonomii Palestyńskiej, a następnie podzieliła się doświadczeniami i refleksjami z pracy w Domu Pokoju w Betlejem, gdzie pracowała jako wolontariuszka. To jedyny w Ziemi Świętej sierociniec dla chrześcijańskich dzieci palestyńskich, które utraciły rodziców lub ci nie są w stanie ich wychować i zapewnić należytej opieki. Opowiadała o sytuacji w Izraelu, o konflikcie izraelsko-palestyńskim (przyczyny, skutki), o szkole pod okupacją. Na każdej przerwie międzylekcyjnej uczniowie słuchali piosenek włoskich, przygotowanych przez Klaudiusza Girtlera i Patryka Kalickiego, uczniów kl. II G.

AM

Poprawiony: wtorek, 21 listopada 2017 21:03
 
Tydzień Edukacji Globalnej 2017 - Dzień pierwszy PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
poniedziałek, 20 listopada 2017 22:53

Kliknij by zobaczyć galerię

W tym roku Tydzień Edukacji Globalnej odbywa się w dniach 18-26.11.2017 r. pod hasłem „Przyszłość świata zależy od nas! W jego ramach 20 listopada 2017 r. odbyła się prelekcja na temat: „Etiopia. Wczoraj-dziś-jutro”, prowadzona przez Andrzeja Malinowskiego dla uczniów klas IV-V-VI-VII SP i II-III G. Uczniowie dowiedzieli się o środowisku przyrodniczym, społecznym i ekonomicznym Etiopii, o zagrożeniach i szansach tego afrykańskiego państwa, a także o tradycjach i kulturze. Z kolei uczniowie klasy II gimnazjum zaprezentowali państwo włoskie – Poznajemy Włochy (przedstawili ogólne informacje o kraju). Uczniowie klasy III gimnazjum dyskutowali na temat prawa do rozwoju dla wszystkich państw świata, opierając się o aktualny stan społeczno-ekonomiczny państw i wskaźnik HDI (wskaźnik rozwoju ludzkiego).

AM

 

Poprawiony: poniedziałek, 20 listopada 2017 23:46
 
Globalne Południe na naszym stole PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
czwartek, 09 listopada 2017 17:45

Kliknij by zobaczyć galerię

9 listopada 2017 r. odbyły się zajęcia z edukacji globalnej w klasie II szkoły podstawowej pod hasłem "Globalne Południe na naszym stole". Tematem zajęć było poznanie pochodzenia owoców, które jemy codziennie. Uczniowie uczyli się doceniania zasobów, które posiada Globalne Południe i z których korzystamy na co dzień. Prowadząca zajęcia – Małgorzata Skrocka.

MS

Poprawiony: czwartek, 09 listopada 2017 17:59
 
Edukacja Globalna X-XI 2017 PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
sobota, 04 listopada 2017 19:51

Projekt 355/2016-2017 /M „Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju”

 

Szkoła Podstawowa w Judzikach współpracuje z Warmińsko-Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie Filią w Olecku, ORE i MSZ przy realizacji VI edycji Projektu "Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju"

Nasze działania w X i XI 2017 to:

- Przeprowadzenie 22 godzin zajęć w szkole z zakresu edukacji globalnej

- Organizacja Tygodnia Edukacji Globalnej - „Przyszłość świata zależy od nas!” w dniach 18-26.11.2017 r.

- Uaktualnianie i przekazywanie informacji na temat zrównoważonego rozwoju (gazetki szkolne, zajęcia dydaktyczne)

Szkolny Lider Edukacji Globalnej: Andrzej Malinowski

Skład Zespołu nauczycieli EG: Beata Prześniak, Beata Roszkowska, Marzanna Sienkiewicz, Katarzyna Luto, Beata Kamińska-Kołodzińska, Justyna Adamczyk, Agnieszka Łaskowska, Małgorzata Skrocka, Małgorzata Korotko,  Marzenna Grodzicka

Więcej informacji na temat aktualnych działań podejmowanych przez Szkoły Liderów Edukacji Globalnej na stronie: http://www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl/pl/o-projekcie

Poprawiony: sobota, 04 listopada 2017 19:55
 
Certyfikat Szkoła Liderów PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 04 października 2017 20:49

Kliknij by zobaczyć galerię

3 października 2017 r. dyrektor szkoły, p. Beata Prześniak odebrała w W-MODN w Olsztynie Filia w Olecku Certyfikat Szkoła Liderów 2016/2017 dla Gimnazjum w Judzikach, potwierdzający realizację zadań szkoły w zakresie edukacji globalnej na rzecz zrównoważonego rozwoju.

AM

Poprawiony: środa, 04 października 2017 21:02
 
EG. Podsumowanie PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 21 czerwca 2017 21:05

Kliknij by zobaczyć galerię

21.06.2017 r. Do podsumowania działań w II Module: Edukacja globalna - Liderzy edukacji na rzecz rozwoju przyłączyli się także uczniowie. CZR nie są już dla nich obce.

AM

Poprawiony: środa, 21 czerwca 2017 21:20
 
Podsumowanie działań w II Module PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
środa, 21 czerwca 2017 20:48

Kliknij by zobaczyć galerię

We wtorek, 20 czerwca 2017 r. odbyło się podsumowanie działań w II Module: Edukacja globalna - Liderzy edukacji na rzecz rozwoju. Dokonano analizy przeprowadzonych zajęć z edukacji globalnej zgodnych z CZR pod kątem metod, form i atrakcyjności. Zaplanowano działania na rok szkolny 2017/2018.

AM

Poprawiony: środa, 21 czerwca 2017 21:04
 
Cele Zrównoważonego Rozwoju PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 13 czerwca 2017 19:58

Kliknij by zobaczyć galerię

W ramach edukacji globalnej powstają naszej szkole gazetki tematyczne, obejmujące treści zawarte w Celach ZR. Podczas zajęć uczniowie gimnazjum układają teksty wierszowane dotyczące CZR.

AM

Poprawiony: wtorek, 13 czerwca 2017 20:12
 
Tadżykistan w liczbach, kraje biedne i bogate PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
wtorek, 13 czerwca 2017 19:09

Kliknij by zobaczyć galerię

12.06.2017 r. w klasie II G i III G odbyły się zajęcia w ramach edukacji globalnej. Uczniowie zostali zapoznani z Tadżykistanem i jego problemami oraz podziałem świata na kraje bogate i biedne. Wykorzystano filmy, karty pracy, internet, plansze poglądowe. Uczniowie wykonywali także obliczenia, odczytywali dane zawarte w diagramach i tabelach.

Zajęcia prowadziła Marzenna Grodzicka.

AM

Poprawiony: wtorek, 13 czerwca 2017 19:23
 
Karta praw i problemy współczesnego świata PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
niedziela, 11 czerwca 2017 18:12

alt

Kliknij by zobaczyć galerię

 

W dniu 5 czerwca 2017 r. Agnieszka Łaskowska przeprowadziła 2 zajęcia w ramach edukacji globalnej. Jedno w klasie II gimnazjum na temat karty praw każdej jednostki ludzkiej i drugie w klasie III gimnazjum – temat: Problemy współczesnego świata.

Zastosowano: pracę w grupie.

Wykorzystano: teksty źródłowe, karty pracy, Powszechną Deklarację Praw Człowieka, film poglądowy, milenijne cele rozwoju.

Przeprowadzono: scenki sytuacyjne, wykład.

AM

Poprawiony: niedziela, 11 czerwca 2017 18:33
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 2